לוויתן האובלנה (Right Whale)

 

לוויתן האובלנה (Right Whale)

לוויתן האובלנה (Right Whale)

מידי שנה לווייתני אובלנה דרומית (southern right whales) נודדים מהמים הקרים של אנטרקטיקה למים החמים של דרום אפריקה, לשם הם מגיעים בסביבות יוני. חופי דרום אפריקה מתמלאים ביצורים הענקיים האלה, ושם הם מזדווגים, ממליטים ומגדלים את גוריהם.

לוויתן האובלנה הדרומית קיבל את שמו (right) עקב כך שבעבר הוא פשוט היה הלוויתן ה"נכון" ("right") לצוד – כיוון שהוא איטי מאוד, עשיר בשומן, צף כאשר ניצוד ומהווה שלל ציד עצום.

עובדה זו הביאה לצמצום משמעותי באוכלוסיית הלווייתנים, על סף הכחדה בראשית המאה ה-20. מעריכים כי בתקופה זו צדו כ-20,000 לווייתנים. משנת 1935 הפך הלוויתן לחיה מוגנת בדרום אפריקה, ומספרו אט אט עולה, וכרגע עומד על כ-4,000 פריטים, שמגיעים מידי שנה לבקר בחופי המדינה.

משחק, חיזור וגידול הגורים

לוויתן האובלנה הדרומית שוקל כ-60 טון ולו תוחלת חיים של כ-100 שנה. כיום הצפייה בו היא אחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות בדרום אפריקה.

אזורי הרבייה של הלווייתנים הם המפרצים המוגנים שלאורך חופי הכף, שם הם מבלים כחמישה חודשים בשנה. היצורים המלכותיים הללו מעבירים את זמנם במשחק, חיזור וגידול הגורים שזה עתה נולדו, בדרך-כלל במרחק של כמה מטרים מהחוף, מה שמאפשר תצפית מרהיבה אליהם אפילו בישיבה על החוף.

לווייתני האובלנה הדרומית הם יצורים מסיביים ומעוגלים, כבדים ועגולים יותר מלוויתן גדול-הסנפיר או לוויתן הבריד, וקטנים יותר רק מהלווייתן הכחול. ניתן לזהות אותם באמצעות כך שאין להם סנפיר גב, סנפירים מרובעים בקצם, ועל-ידי מעין-היבלות הלבנות שעל ראשו.

צבעם הוא בדרך כלל כחול-שחור כהה, כ-4% מהגורים נולדים לבנים לגמרי. הצבע הלבן היא תכונה גנטית הקשורה למין הגור – כל הגורים הלבנים הם זכרים – וצבעם מתכהה לצבע השחור הרגיל ככל שהגור מתבגר.

עונת ההמלטה היא האביב, בין יולי לאוקטובר. הנקבות ממליטות כל שלוש שנים – ההיריון אורך שנה, גידול הגור אורך שנה ועוד שנה למנוחה. לאם לוקח שנה להחלים מהמאמץ הפיזי העצום שדורש הריון של גור במשקל 4 טון ב-12 חודשים בלבד, ואחר כך הנקה של 6 חודשים נוספים. גור יונק עד 200 ליטר חלב וגדל עד 3 סנטימטרים בכל יום.

חיות במה

לווייתני האובלנה הדרומית הם יצורים אינטליגנטיים , סקרניים ורגישים. הם מאורגנים בקבוצות חברתיות של כ-6 פריטים. בעונת ההמלטה רואים לעיתים קרובות אם וגור שוחים זו לצד זה.

הלווייתנים הם "חיות במה" ומרבים לקפוץ ולהטיח את גופם במים ברעש אדיר. בנוסף הם מטיחים את סנפיריהם במים, מטיחים את זנבותיהם, ומעת לעת גם מוציאים את ראשיהם העצומים מעל פני המים. הסקרנות שלהם מביאה אותם פעמים רבות להתקרב לסירות ולחקור אותן – תכונה שהקלה מאוד על ציידיהם בעבר.

הזמן הטוב ביותר לצפות באובלנה הדרומית בדרום אפריקה הוא בין יוני לנובמבר, לאורך החוף הדרומי של הכף. לעיתים ניתן לראות אותם מרחיקים גם עד קוואזולו-נטאל. שיא עונת ההמלטה הוא יולי ואוגוסט.

למידע על דרום אפריקה לחצו כאן

תכנון מסלול לצפייה בלווייתנים

בדרום אפריקה ניתן לצפות בלווייתנים מ-Doringbaai שבדרום קייפטאון ולאורך החוף לכיוון מזרח עד דרבן. ניתן לצפות בהם מצוקים, מהחוף או בשייט שמספק מפגש קרוב עם הענקים הימיים.

העיירה Hermanus שב-Walker Bay בחוף הדרומי של הכף, מציעה את התצפית היבשתית הטובה ביותר בעולם ללווייתנים. ניתן לראותם בבירור מטיילת שלאורך הצוק שבעיירה, ומידי שנה בספטמבר יש אפילו פסטיבל צפייה בלווייתנים.

הרמנוס אמנם קיבלה את הכינוי "בירת הלווייתנים" העולמית, אך גם העיירה Plettenberg Bay המזרחית יותר היא מקום מצוין לצפות בהם. לווייתני האובלנה הדרומית מבקרים במפרץ בין יוני לנובמבר, וניתן גם לראות לווייתנים גדולי-סנפיר בנדידתם בין מאי ליוני, ובנדידתם חזרה בין נובמבר לינואר.

לאורך "דרך הגנים" עיירות רבות שיושבות על רצועת חוף בה אפשר לצפות בלווייתנים, ביניהן Stilbaai, Mossel Bay, George, Wilderness, Knysna ו-Tsitsikamma. ברצועת החוף הזו אפשר לצפות בלווייתני אובלנה דרומית בעונה, בלווייתנים גדולי-סנפיר בין מאי לדצמבר, בלווייתני בריד לאורך כל השנה, ולעיתים אפילו בקטלנים.

עוד נקודות תצפית טובות הן מ-Cape St Francis ועד ה-Wild Coast שם ניתן לראות לוויתנים גדולי-סנפיר, בריד, מינקי, קטלן ולעיתים קרובות אובלנה דרומית, במיוחד ב-Algoa Bay.

בחוף המערבי של הכף נקודות תצפית מצוינות של אובלנה דרומית לאורך החוף שבין Strandfontein ל- Lambert’s Bay, Elands Bay, St Helena, Saldanha ו- Ysterfontein, צפונית לקייפטאון.

ניתן לצפות בלווייתנים גם מסביב ל- Cape Peninsulaולאורך החוף הדרומי עד ל- Cape Agulhas, הנקודה הדרומית ביותר באפריקה. ב-Agulhas נוטים לראות מחזות מרהיבים של אמהות וגוריהן. עוד נקודת תצפית טובה היא בעיירה הציורית Arniston שלאורך החוף ל- Cape Infanta.

keyboard_arrow_up Call Now Button
טיול באפריקה עם אפריקני