היסטוריה

בואו לגלות עולם אפריקני במסע מרתק לדרום אפריקה

ההיסטוריה של דרום אפריקה

לפני כ-200,000 שנים, החל האדם המודרני להתפתח בכל רחבי אפריקה – כולל בדרום אפריקה. בדרום אפריקה נפגשו אנשי שבט הסאן (San) עם אנשי הקוי (Khoi) והפכו לשבט אחד בשם קויסאן (KhoiSan). שבט הקויסאן הגיע לכף המערבי והתיישב בו. מצאצאי אותו השבט, במהלך המאות ה-14-9 נוצרה הממלכה האפריקנית מפונגובווה (Mapungubwe) שהחלה לעסוק במסחר עם הודו, חצי האי ערב וסין.

 

בשנת 1652 יאן ואן ריבק (Jan van Riebeeck) וקבוצת מתיישבים הולנדים הקימו בקייפטאון תחנת אספקה לאניות. קייפטאון הייתה במיקום חשוב הן מבחינה גאוגרפית ופוליטית, כיוון שהייתה ממוקמת על נתיב הסחר בין אירופה ואמריקה להודו, "איי התבלינים" והמזרח בכלל. ב-200 השנים הבאות הגיעו עוד ועוד מתיישבים אירופאים והודים לאזור.

הכף עבר שורה של מאבקי שליטה בין ההולנדים, הבריטים והצרפתים, עד שבשנת 1806 הבריטים השיגו עליו את השליטה. על מנת לברוח מהשלטון הבריטי, ההולנדים התכוננו לעבור לפנים הארץ.

עת זו הייתה גם תחילתה של המפקנה (Mfecane), 'הפיזור' או 'הריסוק' של האפריקנים, תחילה בזולולנד (Zululand) בהמשך בדראקנסברג (Drakensberg) ועד שטח מחוז המדינה החופשית של ימינו. תקופת הבלבול והמערבולת, בשילוב כוחו המיליטריסטי העולה של מלך הזולו שקה (Shaka), גרמו לאפריקנים להגיב בשורה של רציחות.

משנת 1800 ואילך נחשף העושר הגדול של דרום אפריקה בזהב ויהלומים, מאוחר יותר בפלטינום.

במאה ה-20 הסתיימה המלחמה האנגלו-בורית (Second Anglo-Boer), מלחמה שהתרחשה בשנים 1899-1902 בין האנגלים וההולנדים, ובשנת 1910 הוקם האיחוד הדרום-אפריקני. דרום אפריקה לקחה גם חלק במלחמת העולם הראשונה והשנייה לצד בעלות הברית, ובשנים שלאחר 1948 החלה לבסס את משטר האפרטהייד במדינה.

משטר האפרטהייד התקיים לתקופה של 50 שנה ובו מוסדו הגזענות והדיכוי של אנשים שאינם לבנים. בתקופה זו גם הוחרם הקונגרס הלאומי האפריקני (African National Congress) ומוביליו, ביניהם נלסון מנדלה, נשלחו לכלא ברובן איילנד (Robben Island).

 

עם הסרת החרם על הקונגרס הלאומי האפריקני, שחרורו של נלסון מנדלה וחבריו האסירים והבחירות הדמוקרטיות בשנת 1994, נולדה דרום אפריקה החדשה. במהלך תקופת נשיאותו של מנדלה, נחקקה חוקה חדשה – אחת מהליברליות ביותר בעולם.

עם הולדת דרום אפריקה החדשה, הוקמה "ועדת האמת והפיוס" (Truth and Reconciliation Commission) ובראשה הארכיבישוף דזמונד טוטו (Desmond Tutu), שמטרתה הייתה לחקור, לתעד ולהוקיע את עוולות משטר האפרטהייד.

מאז שנת 1994 הקונגרס הלאומי האפריקני זכה בבחירות שלוש פעמים ברציפות, וכיום הנשיא הנוכחי הוא ג'ייקוב זומה (Jacob Zuma), ראש המפלגה.

keyboard_arrow_up Call Now Button
טיול באפריקה עם אפריקני